Wprowadzenie

 

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, które występują pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, odpowiedniej stymulacji środowiskowej i właściwego nauczania. Jest to zaburzenie wybiórcze, ograniczone do określonych obszarów umiejętności szkolnych.

Rodzaje trudności związanych z dysleksją:

  • Dysleksja właściwa – trudności w nauce czytania, objawiające się m.in. wolnym, niepłynnym czytaniem, przekręcaniem wyrazów, problemami ze zrozumieniem tekstu.
  • Dysgrafia – trudności w opanowaniu prawidłowego poziomu graficznego pisma, które może być nieczytelne, niestaranne i zniekształcone.
  • Dysortografia – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, skutkujące popełnianiem licznych błędów ortograficznych, mimo znajomości zasad.
  • Dyskalkulia – specyficzne trudności w rozwiązywaniu zadań matematycznych, np. problemy z liczeniem, dodawaniem, mnożeniem.

Objawy dysleksji w czytaniu:

  • Trudności z dzieleniem słów na sylaby i składaniem sylab w wyrazy,
  • Odczytywanie krótkich wyrazów od tyłu,
  • Przekręcanie, opuszczanie, dodawanie wyrazów w tekście,
  • Niski poziom rozumienia przeczytanego tekstu,
  • Czytanie wolne, niepłynne, nierytmiczne.

Objawy w pisaniu:

  • Nieprawidłowy chwyt długopisu, ołówka,
  • Nieczytelne pismo, deformowanie liter i cyfr,
  • Mylenie liter i cyfr o podobnym kształcie,
  • Pomijanie lub przestawianie liter w wyrazach,
  • Błędy w interpunkcji i rozmieszczeniu tekstu na stronie.

Trudności w mowie i komunikacji:

  • Opóźniony rozwój mowy,
  • Mylenie podobnie brzmiących głosek, sylab, słów,
  • Błędy gramatyczne i ograniczony zasób słownictwa,
  • Trudności w budowaniu dłuższych wypowiedzi,
  • Problemy ze zrozumieniem mowy w hałasie.

Dysleksja to złożone zaburzenie, które może znacząco utrudniać naukę, ale dzięki odpowiedniej diagnozie i wsparciu można pomóc osobom zmagającym się z tymi trudnościami rozwijać swoje umiejętności i radzić sobie w codziennym życiu.

Opis usługi

Diagnoza dysleksji rozwojowej służy określeniu:

  • rodzaju dysleksji,
  • obszarów, w których występują zaburzenia,
  • stopnia nasilenia zaburzeń,
  • kierunku korygowania zaburzonych funkcji.

Przebieg diagnozy

Podczas pierwszej wizyty diagnostycznej terapeuta przeprowadza wywiad z rodzicem dotyczący historii rozwoju dziecka. Prosimy aby na to spotkanie przygotować dokumentację dziecka dotyczącą jego stanu zdrowia (pobyty        w szpitalu, wykonywane wcześniej badania, itp.). Prosimy również o informację czy dziecko  było już diagnozowane psychologicznie lub pedagogicznie. 

Następny etap diagnozy to przeprowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych w celu określenia poziomu rozwoju poszczególnych funkcji z wykorzystaniem różnych metod diagnostycznych. Wyniki badań posłużą do opracowania opinii. Obszerna opinia zawiera wyniki surowe i przeliczone, interpretacje, wskazania obszarów do terapii i zalecenia dla rodziców. Najczęściej na diagnozę składają się 2 wizyty. (wizyta diagnostyczna - 30min + badanie psychologiczne - 2h, badanie pedagogiczne - 2h). Czas przygotowania opinii, to około 2 tygodnie. Odbiór opinii odbywa się w Rejestracji lub na krótkiej bezpłatnej konsultacji.

Cennik:

WizytaCena
Diagnoza trudności w uczeniu się600zł /4h (diagnoza psychologiczna + diagnoza pedagogiczna)
Opinia - 1 specjalista / dodatkowy specjalista100zł / +30zł

Kto prowadzi?

  • Mgr Hanna Gawonicz - psycholog
  • Mgr Joanna Przybylska - pedagog

Jak umówić się na wizytę?

Telefoniczna rezerwacja wizyty:

Osobista rezerwacja wizyty:

HAMMER TERAPIA
Ośrodek Zdrowia i Rozwoju Człowieka
ul. Kłodnicka 2, 41-706 Ruda Śląska