Wprowadzenie
Dysleksja rozwojowa to zespół zaburzeń objawiających się trudnościami w pisaniu i czytaniu. Występują one pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, odpowiedniej stymulacji środowiska oraz właściwego przebiegu nauczania szkolnego. Są to zaburzenia specyficzne, czyli wybiórcze, o ograniczonym, bardzo wąskim zakresie.
Specyficzne trudności w nauce pisania i czytania, to zespół zaburzeń, na które składają się:
Dysleksja właściwa - specyficzne trudności w pisaniu,
Dysgrafia - trudności w osiągnięciu prawidłowego poziomu graficznego pisma,
Dysortografia - specyficzne trudności w pisaniu objawiające się popełnianiem różnego rodzaju błędów, w tym ortograficznych, pomimo znania zasad poprawnej pisowni.
Dyskalkulia to specyficzne trudności w rozwiązywaniu zadań matematycznych, np. dodawaniu, mnożeniu.
W zakresie czytania symptomami dysleksji mogą być:
- trudności z podziałem słowa na sylaby, złączeniem sylab w słowo;
- przekręcanie wyrazów;
- odczytywanie krótkich wyrazów od tyłu;
- pomijanie, dodawanie wyrazów;
- pomijanie lub ponowne odczytywanie linijek tekstu;
- gubienie miejsca, w którym się czyta;
- pomijanie interpunkcji;
- niewłaściwa intonacja czytanego tekstu;
- czytanie wolne, niepłynne, nierytmiczne;
- niski poziom zrozumienia przeczytanego lub wysłuchanego tekstu;
- trudności z wyszukaniem najważniejszych myśli w tekście;
- problemy z zapamiętaniem informacji zawartych w przeczytanym lub wysłuchanym tekście.
W obszarze pisma o dysleksji mogą świadczyć:
- nieprawidłowy chwyt narzędzi pisarskich;
- zaburzenia tonusu mięśniowego dłoni, nadgarstka;
- wolne tempo pisania;
- za duże, za małe połączenia między literami, cyframi;
- brak wiązania liter ze sobą;
- pomijanie znaków diakrytycznych (kropka, haczyk) nad i pod literami;
- deformowanie kształtu liter, cyfr;
- nieczytelne pismo;
- opuszczanie, dodawanie, przestawianie (inwersje) kolejności liter w wyrazie;
- mylenie, zwierciadlane odwracanie liter, cyfr podobnie wyglądających;
- zapisywanie wyrazów od prawej do lewej strony;
- pismo lustrzane;
- niewłaściwy dobór liter do zapisu głosek podobnych fonetycznie;
- pisanie zgodne z wymową, a nie z ortografią;
- niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter;
- dodawanie, pomijanie, przestawianie kolejności wyrazów w zdaniu;
- opuszczanie końcówek wyrazów;
- zapisywanie wyrazów w różny sposób w tej samej pracy;
- brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji;
- nieprawidłowe rozmieszczenie tekstu w przestrzeni, problem z zachowaniem marginesu.
W odniesieniu do rysowania i wykonywania innych prac plastycznych dysleksję mogą oznaczać:
- szybka, duża męczliwość ręki;
- niska precyzja ruchów dłoni, palców;
- słaba koordynacja oka i ręki;
- rysunki uproszczone, schematyczne, pomijające detale;
- zakłócenia proporcji elementów umieszczonych w pracy plastycznej;
- niewłaściwe rozplanowanie, zaburzona kompozycja prac plastycznych;
- błędny kierunek podczas rysowania i odtwarzania figur, wzorów.
W zakresie motoryki na dysleksję mogą wskazywać:
- opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy;
- niska sprawność i koordynacja ruchowa w zakresie motoryki dużej i małej;
- ogólna niezgrabność ruchowa;
- trudności z wykonaniem złożonych, sekwencyjnych czynności ruchowych – np. układów gimnastycznych, kroków tanecznych (dyspraksja).
W odniesieniu do pamięci objawami dysleksji mogą być:
- trudności w zapamiętywaniu wierszyków, piosenek, nazw, nazwisk, dat, terminologii, numerów telefonów, adresów, liczb, tabliczki mnożenia;
- problemy z zapamiętywaniem dłuższych, złożonych poleceń;
- trudności z przypominaniem sobie znanych słów;
- utrudnione zapamiętywanie nowych słów;
- gubienie wątku podczas pisania wypracowań.
W aspekcie mowy i komunikacji werbalnej o dysleksji mogą świadczyć:
- opóźnienie rozwoju mowy;
- mylenie podobnie brzmiących głosek, sylab, słów;
- przekręcanie, zmiana brzmienia trudnych, długich wyrazów;
- problemy z poprawną wymową nowo poznanych słów;
- błędy gramatyczne (agramatyzmy);
- ograniczony zasób słownictwa czynnego;
- trudności z budowaniem dłuższych, złożonych wypowiedzi;
- zaburzone rozumienie mowy w hałasie.
Opis usługi
Diagnoza dysleksji rozwojowej służy określeniu:
Przebieg diagnozy
Podczas pierwszej wizyty diagnostycznej terapeuta przeprowadza wywiad z rodzicem dotyczący historii rozwoju dziecka. Prosimy aby na to spotkanie przygotować dokumentację dziecka dotyczącą jego stanu zdrowia (pobyty w szpitalu, wykonywane wcześniej badania, itp.). Prosimy również o informację czy dziecko było już diagnozowane psychologicznie lub pedagogicznie.
Następny etap diagnozy to przeprowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych w celu określenia poziomu rozwoju poszczególnych funkcji z wykorzystaniem różnych metod diagnostycznych. Wyniki badań posłużą do opracowania opinii. Obszerna opinia zawiera wyniki surowe i przeliczone, interpretacje, wskazania obszarów do terapii i zalecenia dla rodziców. Najczęściej na diagnozę składają się 2 wizyty. (wizyta diagnostyczna - 30min + badanie psychologiczne - 2h, badanie pedagogiczne - 2h). Czas przygotowania opinii, to około 2 tygodnie. Odbiór opinii odbywa się w Rejestracji lub na krótkiej bezpłatnej konsultacji.
Cennik:
Diagnoza trudności w uczeniu się
600zł /4h (diagnoza psychologiczna + diagnoza pedagogiczna)
Opinia - 1 specjalista / dodatkowy specjalista
100zł / +30zł
Kto prowadzi?
Jak umówić się na wizytę?
Telefoniczna rezerwacja wizyty:
Osobista rezerwacja wizyty: