Wprowadzenie
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD)
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to określenie kompleksowych, wielospecjalistycznych oddziaływań skierowanych w stronę dzieci, u których wykryte zostały nieprawidłowości w funkcjonowaniu danej sfery (fizycznej, umysłowej, emocjonalnej, społecznej). Zakres oddziaływań obejmuje również rodzinę dziecka.
Wczesne wspomaganie rozwoju polega na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd.
Realizację WWRD reguluje prawo oświatowe: Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (DZ U Poz. 1257)
Zasady organizacji WWRD
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor poradni, w uzgodnieniu z rodzicami dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzi Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, który powoływany jest przez dyrektora poradni, gdzie będzie się ono odbywało.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w ośrodku Terapia są to: oligofrenopedagog (specjalista pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo) i tyflopedagog (specjalista pracy z dziećmi z niedowidzeniem)
- psycholog
- logopeda, neurologopeda
- terapeuta SI
- rehabilitant
Jakie kroki powinien podjąć rodzic, aby jego dziecko było objęte programem WWRD?
Krok 2 – zgłoszenie do naszej poradni TERAPIA wraz z opinią o potrzebie WWRD wydaną przez publiczną poradnię oraz złożenie wniosku o realizację zajęć WWRD przez poradnię TERAPIA
Krok 3 – Realizacja bezpłatnych zajęć WWRD przez zespół terapeutów Poradni TERAPIA w czasie i miejscu dostosowanym do potrzeb i możliwości rodziców, dziecka i terapeutów.
Opinia o potrzebie WWRD wydana przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną przed 1 lutym 2017 r. zachowuje swoją moc i jest podstawą zapewnienia bezpłatnych zajęć terapeutycznych w naszej placówce do momentu pójścia dziecka do szkoły.
Zajęcia WWRD są w 100% finansowane przez MEN
Opis usługi
Program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka służy:
Zadania Zespołu WWRD funkcjonującego w Poradni Terapia
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania
- pracę zespołu koordynuje dyrektor poradni albo upoważniony przez niego nauczyciel (specjalista).
Cennik:
100% refundacji
Kto prowadzi?
Jak umówić się na wizytę?
Telefoniczna rezerwacja wizyty:
Osobista rezerwacja wizyty: